Menu

Cart

Terhelés, Túledzettség

Kezdjük azzal mi a terhelés: a terhelés az az alkalmazkodás kiváltása érdekében, a szervezetre gyakorolt azon hatás, amely elsősorban az edzések és versenyek tartalmával, terjedelmével, erősségével a fizikai pszichológiai igénybevételt jelenti.

Tehát a terhelés jelenti a szervezet számára azt az ingert, amely - maghatározott feltételek szerint alkalmazkodva – lehetőséget ad a motoros teljesítmény növelésére.

Az (edzés) inger a szervezetet érő külső hatás megfelelő erőssége és gyakorisága esetén sajátos reakciót vált ki.

Az inger sűrűsége az a minőségi terhelési mutató, amit az egyes gyakorlatok és sorozatok közötti pihenők időtartama határoz meg.

Az inger időtartama az a terhelési mutató, amelyet azzal az idővel fejezünk ki amennyit egy gyakorlat vagy egy sorozat végrehajtására fordítunk.

Az edzés terjedelme az a mennyiségi terhelési mutató, amelyen az edzéseken és a versenyeken végzett mozgások összességét értjük.

Pihenő időtartam az a mennyiségi terhelési összetevő, amelyet a terhelések között eltelt idővel fejezünk ki.

A pihenő tartalma az a minőségi terhelési összetevő, amelyet a terhelések közötti időben végzett tevékenységgel jellemzünk.

 

A Terhelés útmutatói (Harsányi László., Edzéstudomány- Testnevelés és sport ; Dialóg Campus; Budapest-Pécs; 2000-2016) szerint a következő féle képpen néz ki.

  • Edzés és versenyterhelés (függ): Intenzitás, Sűrűség, Időtartam, Terjedelem, Külső terhelés, Mozgásbonyolultság, Edzés- és versenygyakoriság
  • További terhelési tényezők: Felkészülés tartalma, módszere, módja (mennyiség, minőség)
  • Pihenési jellemzők: Időtartam, Tartalom, Passzív és Aktív pihenő, Ismétlés és szériapihenő, edzésegységek közötti pihenő.

 

A túledzettség: az a fajta terhelési állapot, mikor a szervezet különböző módon jelzi, hogy elég volt neki és te nem veszed észre, vagy nem szeretnéd észre venni a tüneteit. Ekkor van az, hogy hiába edzel tovább vagy keményebben, de az eredmények elmaradnak és még a könnyű edzések sem mennek. Ahhoz, hogy ezeket észrevedd, komoly testtudattal kell rendelkezned.

A túledzettség jelei a következő tünetek lehetnek:

-fáradékonyság, álmatlanság

- motiváció hiánya

-folyamatos sérülések

-nagyobb illetve, kisebb étvágy

-testsúlynövekedés esetleg testsúlycsökkenés

-ingerlékenység

-túl magas ébredési pulzus

 

Ekkor kell annyira odafigyelni, hogy kevesebbet eddzünk, illetve több szünetet tartsunk. Ennek mértéke főleg attól függ, hogy időben észre vesszük-e a jeleket. Súlyosabb esetekben maradandó sérüléseket is szerezhetünk mind a testünkben, mind a szellemiségben, hiszen szinte egyenes út vezethet így a kiégésig.

A teljesítményünk akkor fejlődik igazán, ha az edzésünk nem egyhangú, tehát szokatlan és újfajta képesség fejlesztő gyakorlatokat és intenzitású egységeket is bőven tartalmaz. Vegyesen kell alkalmazni az alacsony és magas intenzítású edzéseket, és figyelembe venni, hogy a test általában 2 hónap alatt alkalmazkodik mindenhez. Az edző feladata pedig a kettő közötti aranyút megtalálása, hogy a sportoló megfelelő ütemben és hatékonysággal tudjon fejlődni.

Zárásképpen megjegyezném a túledzettség két fajtáját:

Basedovoid túledzettség:

Jellemző tünete az alapanyagcsere jelentős megemelkedése. Főképp olyan esetekben fordúl elő, amikor hosszantartó edzés kihagyása után hasonló terhelési szinten dolgoztatjuk a szervezetünket, mint amikor abba hagytuk. Ezért a vegetatív idegrendszerben uralkodóvá válnak az izgalmi folyamatok, hiszen a fokozatosság elvét nem betartva túl nagy intenzitású edzésekben veszünk részt Ez inkább a lányokra jellemző forma.
(tünetei: éjszakai izzadás, szív szúrás, gyakori fejfájás, levertség, zavart mozgáskoordináció)

Addizonoid túledzettség:

Ezzel szemben itt a vegetatív idegrendszer gátló folyamatai kerülnek előtérbe. Főbb okai pedig lehetnek a nagy terjedelmű monotonon, tehát hosszantartó kimerítő edzések, és a túl rövid regenerációs idő, nem megfelelő tápanyag visszatöltés. Ez a fajta túledzettség kipihenni akrá heteken vagy rosszabb esetekben hónapokon keresztül is tarthat. Leginkább a fiatal korosztály van veszélyben.
(tünetei: magas diasztólés nyomás, lassú reakció idő, fáradékonyság, flegmaviselkedés )

 

 

Köszönöm a figyelmet, két hét múlva találkozunk.

 

Kuncz Gábor

egykori válogatott, versenyző, masszőr

 

Irodalomjegyzék:

 

Új hozzászólás

Kérjük töltsön ki minden kötelező mezőt, amit csillag (*) jelöl. A HTML használata nem engedélyezett.

Sportszervilág Kft.

1033 Budapest,
Miklós u.13. I/4.
+3620 946 5000
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.